beetle

Η ιστορία του σκαθαριού

Σκαραβαίος, χελώνα, κατσαριδάκι όπως και να το πούμε όλοι θα καταλάβουμε για πιο αυτοκίνητο μιλάμε. Το σκαθάρι είναι από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα, με μεγάλη ιστορία την οποία και θα δούμε παρακάτω.

Έκανε την εμφάνιση του το 1938 και σηματοδότησε την έναρξη την γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen. Το αρχικό κίνητρο για την δημιουργία του ήταν “πολιτικό”. Η ναζιστική Γερμανία ήθελε το “αμάξι του λαού”, ένα προσιτό, ανθεκτικό και αξιόπιστο όχημα για όλους τους πολίτες. Η αντιστοιχία της τιμής του σε σημερινά χρήματα δεν ξεπερνούσε τις 4000€. Στις  26 Μαΐου 1938 λοιπόν γίνεται η επίσημη παρουσίασή του από τον ίδιο το Χίτλερ που το βαφτίζει προπαγανδιστικά ως KdF-Wagen = «Kraft durch Freude»-Wagen / Αυτοκίνητο «Ισχύς μέσω χαράς».

Σε λιγότερο από ένα χρόνο, ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος ξεσπά με συνέπεια το εργοστάσιο που είχε αρχικά δημιουργηθεί για την παραγωγή του Σκαθαριού, να χρησιμοποιηθεί για τους πολεμικούς σκοπούς του Γ ράϊχ. Έτσι το Σκαθάρι θα περάσει σε δεύτερη μοίρα εκτός από τα λίγα οχήματα που κατασκευάστηκαν για την ναζιστική ελίτ.

Το 1945 ο πόλεμος λήγει και ένα από τα βασικά σενάρια είναι τόσο ο εξοπλισμός συναρμολόγησης όσο και το μοντέλο να περάσουν στα χέρια των συμμάχων. Η ειρωνεία; Οι Βρετανοί δεν ασχολήθηκαν καν αφού θεώρησαν ότι τα οχήματα με τον κινητήρα στο πίσω μέρος δεν θα έχουν μέλλον και η κατασκευή του σκαραβαίου θα είχε υψηλό κόστος. Οι Αμερικάνοι από την άλλη και συγκεκριμένα ο ίδιος ο εγγονός του Χένρυ Φορντ, της γνωστής οικογενείας, θεώρησε το αυτοκίνητο πολύ άσχημο για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των αγοραστών. Κάπως έτσι λοιπόν το αυτοκίνητο και η μοίρα του παραμένει στην κατεστραμμένη τότε Γερμανία.

Ένα χρόνο μετά, οι όποιες ζημιές είχαν αποκατασταθεί, ο ρυθμός παραγωγής είχε ήδη ξεπεράσει τα 1000 οχήματα το μήνα και οι εξαγωγές σε Ευρώπη και Αμερική είχαν ξεκινήσει.

Στις 17 Φεβρουαρίου 1972 στέφεται ως το εμπορικότερο αυτοκίνητο όλων τον εποχών αφού το όχημα νούμερο 15.007.034 ήταν αρκετό για να ξεπεραστεί ο αριθμός αντιτύπων του Ford Model T.

Σταδιακά το νέο μοντέλο Volkswagen Golf έπαιρνε πρωταγωνιστικό ρόλο κι ενώ οι ρυθμοί πωλήσεων του σκαθαριού έπεφταν, η παραγωγή του γινόταν αποκλειστικά σε εργοστάσια εκτός της αρχικής του έδρας.

Το 1978 κατασκευάστηκε στο Έμντεν το τελευταίο αντίτυπο ευρωπαϊκής κατασκευής ενώ το 2003 κατασκευάστηκε το τελευταίο σκαθάρι παγκοσμίως στο εργοστάσιο της Πουέμπλα στο Μεξικό.

Παρά το κακό του ιστορικό και τις ρίζες του, το σκαθάρι έχε συνδεθεί με αντικομφορμιστικά κινήματα και παραμένει ένα από τα πιο καλτ οχήματα λόγω του απλοϊκου του design αλλά και του αντισυμβατικού του χαρακτήρα.

Πηγή

May 16, 2016