Αστέρια ασφαλείας Euro NCAP
Κοιτάζοντας σε παρουσιάσεις νέων αυτοκινήτων, όλοι έχουμε παρατηρήσει ότι αναφέρονται τα αστέρια ασφαλείας Euro NCAP. Πόσοι ξέρουν όμως τι ακριβώς αντιπροσωπεύουν αυτά τα αστέρια και με ποια διαδικασία γίνεται η αξιολόγηση κάθε οχήματος;
Τα crash tests έχουν ξεκινήσει από τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες προφανώς ήθελαν να ξέρουν την αντοχή των προϊόντων τους από την δεκαετία του 1950 κιόλας. Με την πάροδο των χρόνων όμως εντοπίστηκε ότι χρειάζεται μια κοινή μονάδα μέτρησης και σύγκρισης της παθητικής ασφάλειας για όλα τα οχήματα ώστε να υπάρχει εγκυρότητα και σίγουρα αποτελέσματα. Έτσι το 1997, το κέντρο έρευνας Transport Research Laboratory και το βρετανικό Υπουργείο Μεταφορών ιδρύουν το Euro NCAP.
Ο αντίκτυπος του νέου οργανισμού στην ευρωπαϊκή αγορά ήταν μεγάλος αναγκάζοντας όλες τις μεγάλες βιομηχανίες αυτοκινήτων σταδιακά να περάσουν από τον έλεγχο του. Αυτή η εξέλιξη οδήγησε και στην κατασκευή ασφαλέστερων οχημάτων με τις εταιρείες να εμπιστεύονται τα αποτελέσματα και προχωρούν ακόμα και σε επανασχεδιασμό του οχήματος σε περιπτώσεις χαμηλής βαθμολογίας.
Μέχρι και το 2009 υπήρχαν 3 διαφορετικές μετρήσεις για τρεις διαφορετικές κατηγορίες επιβατών. Πιο αναλυτικά: Γίνονταν μετρήσεις για την προστασία των ενηλίκων και των παιδιών με τρία διαφορετικά crash test: μετωπικό, πλευρικό και σε στύλο. Ακόμα, υπήρχε μία ξεχωριστή σειρά δοκιμών σχετικά με την ασφάλεια των πεζών. Το τελικό σκορ επηρεαζόταν από την ύπαρξη ή όχι υπενθύμισης πρόσδεσης της ζώνης ασφαλείας.
Από το 2009 και έπειτα, το σύστημα βαθμολόγησης του Euro NCAP γίνεται πιο πιο κατανοητό χρησιμοποιώντας ένα σύστημα βαθμολογίας με ένα συνολικό σκορ, από ένα έως πέντε αστέρια. Στο νέο σύστημα συνυπολογίζονται η ασφάλεια επιβατών σε μετωπικές, πλευρικές, πάνω σε κολόνες και οπίσθιες συγκρούσεις, των παιδιών, των πεζών αλλά και η διαθεσιμότητα συστημάτων αρωγής του οδηγού. Πλέον η συνολική βαθμολογία επηρεάζεται από την υπενθύμιση για τη ζώνη ασφαλείας αλλά και την ύπαρξη συστήματος περιορισμού της ταχύτητας και ηλεκτρονικού ελέγχου της ευστάθειας (ESC).
Τα crash tests γίνονται με τις παρακάτω ταχύτητες ανά κατηγορία:
– 64 χλμ/ώρα σε πλαγιομετωπική σύγκρούση σε παραμορφώσιμο εμπόδιο παρόμοιας μάζας και δομής με το αυτοκίνητο
– 50 χλμ/ώρα στην πλευρική σύγκρουση σε παραμορφώσιμο εμπόδιο
– 29 χλμ/ώρα σε πλάγια πρόσκρουση σε σταθερό στύλο (κολόνα)
– 40 χλμ/ώρα σε σύγκρουση με πεζό